2012年8月3日フトバ要約 ザカート(浄財)とその重要性

ザカート(浄財)とその重要性(’12年8月3日フトバ要約)

 

 イスラームは人間の社会を扶助することでその病を癒してきました。イスラームこそ素直な本性のままの宗教だからです。そしてイスラームは悪行から身を慎んだ人間へ名声をもたらすものなのです。

昔の人が言ったように、人間は元より社会的存在であり、社会習慣によって近代的存在となります。イスラームは概して共同体があり、一部において少数派として存在しています。聖クルアーンの多くの節において、貧者、困窮者、孤児、ホームレス、露光者そして助けを必要とする人を助けることを繰り返し命じていることを見出します。至高なるアッラーはこう仰せです。

’۞ لَّيۡسَ ٱلۡبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمۡ قِبَلَ ٱلۡمَشۡرِقِ وَٱلۡمَغۡرِبِ وَلَـٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ وَٱلۡمَلَـٰٓٮِٕڪَةِ وَٱلۡكِتَـٰبِ وَٱلنَّبِيِّـۧنَ وَءَاتَى ٱلۡمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِۦ ذَوِى ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡيَتَـٰمَىٰ وَٱلۡمَسَـٰكِينَ وَٱبۡنَ ٱلسَّبِيلِ وَٱلسَّآٮِٕلِينَ وَفِى ٱلرِّقَابِ وَأَقَامَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَى ٱلزَّڪَوٰةَ وَٱلۡمُوفُونَ بِعَهۡدِهِمۡ إِذَا عَـٰهَدُواْ‌ۖ وَٱلصَّـٰبِرِينَ فِى ٱلۡبَأۡسَآءِ وَٱلضَّرَّآءِ وَحِينَ ٱلۡبَأۡسِ‌ۗ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ ٱلَّذِينَ صَدَقُواْ‌ۖ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُتَّقُونَ (١٧٧)”

「(礼拝において)顔を東に向けたり、西に向けることがアル=ビッル(敬虔、正しさ、篤信)なのではない。アル=ビッルとはアッラー、最後の日、天使、諸経典そして諸預言者を信じることであり、彼の富を愛するにもかかわらず、近親者、孤児、そして、アル=マサーキン(貧者)、旅路にある者、助けを必要とする者たち、そして奴隷を解放することに、その富を投じることであり、アッサラート(礼拝)をして、ザカートを与え、契約を結んだ際には遵守し、困窮と病、戦闘中において忍耐することである。 これらの者たちこそ真実の人たちであり、彼らこそアルムッタクーン(主を畏れる者たち)である。」(2:177)

アッラーはこの節でどういう人にザカートを与えるべきかをまず言及なさっています。「アッラーを崇拝し、彼に同位の者を置いてはならない。両親、近親者、孤児、アルマサーキーン(貧者)、近親者であれ赤の他人であれ隣人たち貴方のそばにいる仲間達、旅路にある者、なんじの右手が所有する者たちに良くしなさい。まことに、アッラーは高慢な者をお好みにならない」(4:36)

このような節において言及されているひとびとは皆、どれも弱者なのです。例えば、孤児は父がいないため、貧者は金にないことによって、旅路にある者は家がないことによって、無力なのです。これらはイスラームおける真の同胞達です。アッラーに対して誠実であり、真実なる御方、アッラーが私たちに勝利をもたらす故に。アッラーの使徒(彼に平安と祝福あれ)がおっしゃるには、貴方がたは弱いもの内において、勝利と糧を得るとのことです。

ザカートを支払う徳について

①     ザカートを支払う事で、アッラーが全てのものの所有者でありことと、アッラーの道に費やすことによって、アッラーの怒りを避け、かの御方のお赦しと慈悲を求めることを理解します。

②     ザカートは困窮者と貧者を扶助する優れた方法です。彼らの必要を満たすものを与えます。これを実践することによって、信仰者は義務としてザカートを支払う事と同胞を助けるという相互扶助の義務という表裏一体の二つの命令を果たします。

③     ザカートは信仰者の心を金に対する執着から心を清め、悪から富を清めます。富への執着は人を腐敗させ、信仰者の善行と道徳を破壊して駄目にする毒だからです。

Al Zakat and its importance

 

Islam has took care of human society and cured its diseases because Islam is the religion of instinct. It came with honoring the human being a forbade the evil deeds.

The human by nature is social and modern by habit, and as the people before us have said. Islam has address the community in general and in particular the small minorities within it. We see this in many of the Holy Quran verses the repeat the orders of taking care of the poor, the needy, the orphans, the homeless, the wayfarer and those in need of help. As Allah SWT says’۞ لَّيۡسَ ٱلۡبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمۡ قِبَلَ ٱلۡمَشۡرِقِ وَٱلۡمَغۡرِبِ وَلَـٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ وَٱلۡمَلَـٰٓٮِٕڪَةِ وَٱلۡكِتَـٰبِ وَٱلنَّبِيِّـۧنَ وَءَاتَى ٱلۡمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِۦ ذَوِى ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡيَتَـٰمَىٰ وَٱلۡمَسَـٰكِينَ وَٱبۡنَ ٱلسَّبِيلِ وَٱلسَّآٮِٕلِينَ وَفِى ٱلرِّقَابِ وَأَقَامَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَى ٱلزَّڪَوٰةَ وَٱلۡمُوفُونَ بِعَهۡدِهِمۡ إِذَا عَـٰهَدُواْ‌ۖ وَٱلصَّـٰبِرِينَ فِى ٱلۡبَأۡسَآءِ وَٱلضَّرَّآءِ وَحِينَ ٱلۡبَأۡسِ‌ۗ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ ٱلَّذِينَ صَدَقُواْ‌ۖ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُتَّقُونَ (١٧٧)”  interpreting   the meaning  ” t is not Al-Birr (piety, righteousness, and each and every act of obedience to Allâh, etc.) that you turn your faces towards east and (or) west (in prayers); but Al-Birr is (the quality of) the one who believes in Allâh, the Last Day, the Angels, the Book, the Prophets[] and gives his wealth, in spite of love for it, to the kinsfolk, to the orphans, and to Al-Masâkin (the poor), and to the wayfarer, and to those who ask, and to set slaves free, performs As-Salât (Iqâmat-as-Salât), and gives the Zakât, and who fulfill their covenant when they make it, and who are patient in extreme poverty and ailment (disease) and at the time of fighting (during the battles). Such are the people of the truth and they are Al¬Muttaqûn (pious – see V.2:2) (177) “

 

Allah has stated the kinds of people who we should give the zakat in this verse; Worship Allâh and join none with Him (in worship), and do good to parents, kinsfolk, orphans, Al-Masâkin (the poor), the neighbour who is near of kin, the neighbour who is a stranger, the companion by your side, the wayfarer (you meet), and those (slaves) whom your right hands possess. Verily, Allâh does not like such as are proud and boastful; (4-36 Al-Nisa)

All the people mentioned in this ans similar verses mention the weakness in a way i.e the orphan is weak because he has no father, the poor has no money, the wayfarer has no home etc. and this is the truth brothers in Islam because those people have sincerity to Allah and are truthful Allah sends his victory on all of us. The messanger of Allah SAW said you gete victory and sustenance by your weak ones.

 

Benefits of Paying Zakat:

1-    1- He acknowledges that Allah owns all things, not himself, so he avoid Allah’s anger and seek his forgiveness and mercy by spending for in the sake of Allah.

2-    Zakat is a great tool to help the needy and the poor. It gives them the assistance to do what they need. Doing this, a believer fulfills two commands simultaneously the first he pay the mandatory Zakat. The second he fulfill his obligation  toward his brother by helping him.

3-    Zakat Purifies the believer’s heart from the love of money and cleanses his wealth from evil. Because the love of money will cause the person to perish and it is the poison of the killer and a destroyer of a believers good deeds and morals.

This entry was posted in イスラム教. Bookmark the permalink.